skip to Main Content

Hersteltijd na krachttraining

Hersteltijd na krachttraining

De hersteltijd die een spier is heel belangrijk om progressie te maken. Toch Spelen er meerder factoren een rol als het aankomt op herstel.

Hoe lang moet een spier herstellen na een training?

Herstel is bijna net zo belangrijk als de training zelf! Wil jij maximaal presteren moet je ook rekening houden met rustdagen. Voor het herstel van een spier staat vaak 48 tot 72 uur voordat hij volledig hersteld is.

Natuurlijk zijn er meerder factoren die mee spelen zoals de volume en intensiteit van de training zelf.
Ook speelt voeding een grote rol. Dus probeer met alle factoren rekening te houden zodat jij de maximale resultaten kunt behalen!

​Factoren die invloed hebben op jouw herstel:

​- Voeding
​Voeding spelen een belangrijke rol in prestatie en herstel. Wil jij goed herstellen zal je ook de juiste voedingstoffen moeten eten. Dat betekent dus dat je rekening moet houden met je macronutriënten en micronutriënten.

– Slaap
​Zorg ervoor dat je ook genoeg rust krijgt! Probeer 6 tot 8 uur per nacht te slapen.

​- Volume en intensiteit
​Deze twee moeten in een verhouding staan. Wil jij dezelfde spier 2x per week trainen? dat kan maar je moet er wel rekening dat je trainingsvolume hierop aangepast is.

​- Stres
​Stres is misschien wel een van de meest onderschatte factor van alles. Het hormoon cortisol (stres hormoon) kan zorgen voor spierafbraak. Dus naast het trainen zelf moet je ook gaan kijken naar jouw levensstijl.

Ben jij overtuigd?

Wil jij afvallen? Wil je sterker worden? Of wil je fitter worden? Neem vrijblijvend contact met ons op!

Back To Top