5 redenen om meer vet te eten

4 maart 2020

Vaak wanneer ik nieuwe klanten hun voeding laat tracken in de daarvoor bestemde appjes of voedingsdagboekjes, zie ik dat er maar weinig vetten genoemd worden. Dat is zorgelijk, want ons lichaam heeft vetten nodig. Naast eiwitten en koolhydraten zijn vetten belangrijke macronutriënten. Deze zorgen ervoor dat ons lichaam alle functies kan uitvoeren.

Waarom je voldoende vetten zou moeten eten.

In de afgelopen 40 jaar zijn we erg bang gemaakt voor vet. Zo zijn er meerdere onderzoeken uitgekomen die de relatie tussen het eten van vette voeding en hartaanvallen zouden aantonen. Het eten van vette voeding zou ons dik maken en de kans op hart en vaatziekten vergroten. Sindsdien is een ware oorlog tegen vet uitgebroken. Vet wordt overal uitgehaald. De markt is overspoeld met vetvrije producten, met als gevolg dat er veel meer koolhydraten geconsumeerd worden. De laatste tijd komt steeds vaker in het nieuws dat deze oorlog tegen vet niet terecht is.

 

1.Méér obesitas en hart-en vaatziekten

Wat is het resultaat van deze adviezen? Dat er minder mensen met overgewicht zijn? Komen er minder hart- en vaatziekten voor? Het begin van de obesitas epidemie begin jaren 80, ging samen met vetarm eten. Volle zuivelproducten werden vervangen door magere varianten en rood vlees door meer mager wit vlees. Daarnaast begonnen mensen steeds meer koolhydraten en geraffineerde suikers te eten.  

We weten allemaal dat deze welvaartsziekten sindsdien zijn blijven toenemen. Ze vormen een steeds groter probleem in onze maatschappij. De Nederlandse Hartstichting heeft een aantal zorgwekkende cijfers op hun website gepubliceerd. Eén daarvan zegt dat er in Nederland 1 miljoen mensen met hart- en vaatziekten rondlopen. Nog zorgwekkender is dat één op de vier mensen sterft aan een hart- of vaatziekte.

In 2018 was 50,2% van de mensen in Nederland te dik en ruim 15% van de Nederlanders heeft ernstig overgewicht. Schrikbarend, maar erger nog als we weten dat deze cijfers de komende jaren zullen blijven groeien. Helemaal pijnlijk is dat het aantal te dikke kinderen in rap tempo toeneemt, op dit moment is dat 1 op de 7 kinderen.

Het verminderen van vet in onze voeding heeft er dus niet tot geleid dat we obesitas en hart-en vaatziekten hebben kunnen terugdringen. We zien dus dat we als maatschappij niet ‘vet’ worden van het eten van vet. Wel zien we een duidelijke relatie in het toenemende gebruik van suikers en geraffineerde koolhydraten.

Gezond met gezonde vetten.

Het eten van voldoende vet is essentieel voor een goede gezondheid. Laten we eens kijken waarom vetten zo belangrijk zijn:

2.Aanmaak van hormonen.

 Cholesterol is de belangrijkste grondstof voor de aanmaak van hormonen. Belangrijke hormonen zijn oestrogeen, progesteron, DHEA en testosteron. Dit zijn hormonen die worden gemaakt van cholesterol.

 Cholesterol is dus een onmisbare bouwstof voor je lichaam! 25% van de cholesterol die we nodig hebben moet uit de voeding komen. Een vet- of cholesterolarm dieet is dan ook een aanslag op je gezondheid.

3.Gezonde vetten voor hart en bloedvaten.

 Hart- en vaatziekte zijn de grootste veroorzaker van sterfte onder vrouwen. Uit onderzoek blijkt dat omega 3-vetten deze ziekten voorkomen. Omega 3-vetten zijn niet alleen belangrijk voor je gezondheid bij het voorkomen van hart- en vaatziekten, maar doen dit ook voor gewrichtsklachten en ontstekingen. Omega-3 is daarnaast belangrijk voor de werking van je hersenen en speelt een rol in het voorkomen van depressies. Tegenwoordig eten we te weinig omega-3 vetzuren. Goede bronnen van omega 3 zijn vette vis, wild en eieren. Voor vegetariërs en veganisten zijn (wal)noten, lijnzaad, hennepzaad en chiazaad goede bronnen.

4.Energie leveranciers

Gezonde vetten zijn grotere energiegevers dan koolhydraten, je krijgt er meer energie van. Uit 1 gram vet maakt je lichaam 3 x zoveel energie dan uit 1 gram koolhydraten.

5.Verzadiging

Suiker en geraffineerde koolhydraten zorgen voor een sterke schommeling van je bloedsuikerspiegel en voor de aanmaak van insuline, waardoor je weer sneller trek hebt. Vetten hebben dat effect niet en geven dan ook langer een verzadigd gevoel.  Hierdoor heb je minder behoefte aan de ongezonde suikers en geraffineerde koolhydraten.

Pas op: er zijn ook ongezonde vetten!

 Zoals transvetten en geoxideerd vet. Van transvet is bekend dat het de kans op een hartinfarct verhoogd. Ze hebben geen voedingswaarde en belasten de lever. Transvetten ontstaan bij het hard maken van vloeibare, plantaardige oliën.

Ook bij het maken van margarines of vetten voor de banketindustrie, kant- en klaar pakjes voor sauzen en soepen, droge koffiemelkpoeder e.d. ontstaan transvetten. Geoxideerde vetten ontstaan bij te heet bakken en frituren. Dit kun je beter helemaal vermijden.

·         Omega-6, een minder gezond onverzadigd vetzuur.

 Veel plantaardige oliën zijn een bron van omega-6. Denk hierbij aan zonnebloem- of maisolie. Margarine en halvarine bestaan voor een groot deel uit plantaardige oliën. Maar ook de hierboven al genoemde fabrieksvoeding bevat veel omega-6. Hierdoor krijgen we er te veel van binnen. Te veel omega 6 kan leiden tot ontstekingsreacties in je lichaam.

 Ik zet even alles nog op een rijtje.

·         Vet gezond:

 Onverzadigde vetten:

-         omega-3 vetzuren uit o.a. vis, ei, noten en zaden

-         Omega-9 vetzuren zijn ook belangrijk en zitten volop in olijfolie, olijven en avocado.

 Verzadigde vetten:

- Deze zitten voornamelijk in dierlijke producten zoals vet vlees, roomboter en volle zuivel.

- Plantaardige verzadigde vetten zitten kokosvet, cacaoboter en palmolie.

 Verzadigd vet kan niet snel oxideren en is daarom geschikt om in te bakken en braden. Kokosvet, roomboter en Ghee zijn prima hiervoor.
 

·         Vet ongezond:

- Transvetten (koek, fastfood, pakjes, zakjes, margarines

-  Geoxideerde vetten (frituren en bakken)

-  Omega-6 vetzuren (plantaardige oliën, margarine, halvarine, fabrieksvoeding)

 

 Conclusie

 In een gezond voedingsplan zitten voldoende, goede, vetten. Deze gezonde vetten zijn nodig voor de aanmaak van hormonen en energie, ze zorgen voor gezonde bloedvaten én geven lang een verzadigd gevoel.

Eet daarom regelmatig vette vis, avocado, noten en zaden en eieren. Vermijd gefabriceerde levensmiddelen zoals fastfood, kant- en klaar maaltijden, pakjes, zakjes en koek.

Door het eten van voldoende vetten zorg je goed voor je gezondheid, maar vergeet daarbij niet groenten, fruit en eiwitten. Zorg voor voldoende variatie, dan voorzie je jouw lichaam van alle voedingsstoffen die het nodig heeft. Ik begrijp dat het allemaal verwarrend kan zijn en dat je het misschien moeilijk vindt om de juiste keuzes te maken. Wij helpen jou graag hierbij met een op maat gemaakt voedingsplan. Geen standaard voedingsadvies, maar voor jou persoonlijk. Geen mens is immers gelijk is.

Wil jij meer informatie?

Lees dan eerst nog eens verder over onze andere diensten of kijk of je vraag tussen de veelgestelde vragen staat.

Alle diensten

Wil jij meer informatie?

Lees dan eerst nog eens verder over onze andere diensten of kijk of je vraag tussen de veelgestelde vragen staat.

Alle diensten