skip to Main Content

500 calorieën: stukje melkchocola of maaltijd kipfajita

Stel je hebt 500 calorieën die je nog mag eten. Dan kun je kiezen voor zo’n klein stukje chocola, of voor een hele maaltijd, in dit geval kip fajita (inclusief tortilla, tomaat en room). Laten we de voedingswaarden eens naast elkaar leggen:
 
Kip fajita: 487 kcal
👉Vet 28 gram
👉Eiwit 30 gram
👉Koolhydraten 49 gram (ca. 5 gram suiker)
 
100 gram melkchocola: 535 kcal
👉Vet 30 gram
👉Eiwit 8 gram
👉Koolhydraten 59 gram (waarvan 52 (!) gram suiker)
 
Je ziet een groot verschil in eiwit, maar ook in het aandeel van suiker in het geheel. Als je alleen naar calorie-inname zou kijken, dan zou je denken dat een stukje chocola ook prima is, zo lang je maar niet over je dagdoel gaat. Als je iets verder kijkt zie je dat chocola een minder voedzame keuze is.
 
Als je een stukje melkchocolade eet, stijgt je bloedsuikerspiegel. De suiker wordt snel omgezet waardoor je energie stijgt en ook snel weer daalt; de bekende sugar rush. Het is ontzettend belangrijk dat je bloedsuikerspiegel zo stabiel mogelijk blijft. De pieken zorgen namelijk voor een hoge productie van insuline.
 
Als op dat moment het lichaam geen behoefte heeft aan glucose, dan zorgt de insuline ervoor dat de overtollige energie wordt omgezet in lichaamsvet. Dit betekent overigens niet dat je nooit meer chocola mag eten. Het is alleen wel goed om je bewust te zijn van de impact.

Ben jij overtuigd?

Wil jij afvallen? Wil je sterker worden? Of wil je fitter worden? Neem vrijblijvend contact met ons op!

Back To Top